karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-29 19:25:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-08-17 19:48:08 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Mä olen vähän sulatellut näitä tämän threadin juttuja. Ninnillä ja Spektroliitilla on varmasti ollut raskasta homman kanssa, ikävää luettavaa. Ikävää on myös että ympäristö ei ymmärrä omaa jaksamattomuutta ollenkaan ja varsinkin ennen diagnoosia sitä voi olla itsekin vaikea hyväksyä.

Mä en pidä ollenkaan mahdottomana, että lisämunuaisessakin voi olla (tai voi olla ollut aiemmin) ongelmaa, kun ottaa karppailuhistoriankin huomioon. Silti vaikka tuo testi (ninnillä) näyttääkin ihan siistiltä. Miksi? No koska:

1. Styroksiini sisältää T4:ää, joka yleensä auttaa edes jonkinverran JOS lisämunuainen on kunnossa. Mutta jossei ole, isompi pullonkaula on T4-T3 konversiossa ja siihen tuo kyseinen lääke ei auta, pistää vaan lisää painetta systeemiin.

2. Taustalla myös liikaliikuntaa, joka ihan itsessään voi aiheuttaa lisämunuaisongelmaa.

3. Sydämentykytykset, pulssin nousu jne. ei ole normaaleja vajisoireita. Niitä on joskus kilpparin autoimmuunisairauksissa silloin kun immuunijärjestelmä tuhoaa kilpparia. Silloin kilppari toimii vuorotellen täysillä ja ei ollenkaan. Lisäksi se, että reagoivat hiilarimääriin on epäilyttävää. Samoin se, että magnesium tehoaa niihin.

Ja tosta magnesiumista pääsee sitten niihin selkävaivoihin, joita mullakin on/oli ja jotka ovat nyt tilanteen parannuttua hävinneet kuin seinään. Lisämunuainen kun tuottaa myös mineralokortikoideja, jotka säätelevät nestetasapainoa ja sitä kautta kivennäisaineiden (kuten sen magnesiumin) käyttöä. Jos on tarvetta syödä magnesiumia lisäravinteena karpilla ja varsinkin jos ilman sitä on kireät hartiat/selkä tai jalkakramppeja, niin kannattaa ainakin harkita sitä mahdollisuutta, että lisämunuainen vetää ylikuormalla.

Kuinka muuten kilppari voi samaan aikaan olla vajiksella ja liikatoiminnalla? Siis muuten kuin autoimmuunisairauden tapauksessa. Ainakin noi ninnin kuvaamat oireet kuulostaa selvästi lisämunuaisperäisiltä ja mulla on ihan samoja, vaikka kilppari on ihan kunnossa. Itse epäilen, että kyse olisi siitä että lisämunuaisen kuori ja ydin väsyisivät vähän eri tahdissa ja sitä puuttuvaa kortisolia hätätilanteessa (kuten verensokerin laskiessa liian alas) korvataan esim. adrenaliinilla, joka nostaa sykettä ja tekee olon epämukavaksi. Mutta arvailua vaan...

Joka tapauksessa noilla oireilla en itse nykytiedoillani uskaltaisi enää karpata alle 100-150g hiilareilla. Hiilareiden nosto tosin on tuollaisessa tilanteessa hurjan vaikeaa ja ikävääkin, kun tulee tykytyksiä ja muuta ikävää. Ainakin oma elimistö on just nyt tosi tarkka hiilareiden laadusta ja jos vedän liikaa fruktoosia ja viljoja niin ihan varmasti alkaa parin tunnin sisään rintakehästä puristaa tai tykytellä. Peruna ja sushiriisi, hapatettu kaurasuurimo ja tomaattimehu on tällä hetkellä mulla hiilarinlähteinä ja jaan niitä pitkin päivää kun mulla ei näillä kortisoleilla muuten verensokeri pysy tarpeeksi korkealla.

Mutta jos sitten palataan ihan puhtaaseen kilppariasiaan, niin tässä vielä pari lainausta Lylen ketokirjasta:
Lainaa:
T3 levels in the body are primarily related to the carbohydrate content of the diet (44-46)
although calories also play a role (47-49). When calories are above 800 per day, the carbohydrate content of the diet is the critical factor in regulating T3 levels and a minimum of 50 grams per day of carbohydrate is necessary to prevent the drop in T3 (44,48,49).

Lainaa:
Within days of starting a ketogenic diet, T3 drops quickly. This is part of the adaptation to prevent protein losses and the addition of synthetic T3 increases nitrogen losses during a ketogenic diet (1). In fact the ability to rapidly decrease T3 levels may be one determinant of how much protein is spared while dieting (51).
Lainaa:
Hypothyroidism and euthyroid stress syndrome (ESS)
There are two common syndromes associated with low levels of T3 which need to be differentiated from one another. Hypothyroidism is a disease characterized by higher than normal thyroid stimulating hormone (TSH) and lower levels of T3 and T4. The symptoms of this disease include fatigue and a low metabolic rate. The decrease in T3 due to hypothyroidism must be contrasted to the decrease seen during
dieting or carbohydrate restriction. Low levels of T3 with normal levels of T4 and TSH (as seen in ketogenic dieting) is known clinically as euthyroid stress syndrome (ESS) and is not associated with the metabolic derangements seen in hypothyroidism (1). The drop in T3 does not appear to be linked to a drop in metabolic rate during a ketogenic diet (17,52). As with other hormones in the body (for example insulin), the decrease in circulating T3 levels may be compensated for by an increase in receptor activity and/or number (1). This has
been shown to occur in mononuclear blood cells but has not been studied in human muscle or fat cells (53). So while T3 does go down on a ketogenic diet, this does not appear to be the reason for a
decrease in metabolic rate.

Ja sitten vielä suositus Lylen Flexible Dieting kirjasta
Lainaa:
There are a number of reasons I’m picking 100 g/day as the bottom end minimum. I already mentioned that at least this many carbs is needed to upregulate thyroid hormone which helps get metabolic rate up and running again. As well, since leptin appears to be sensitive to carbohydrate intake (along with total calories), raising carbs will help raise leptin further helping to fix metabolic rate. This is especially important for people taking a 2 week diet break but also for people looking at longterm maintenance. Additionally, allowing more carbs in the diet allows for more food freedom (while keeping things controlled) which tends to enhance long-term adherence.
Finally, 100 g/day will just avoid ketosis, at least in inactive people. Now, this isn’t to say that I think being in ketosis is necessarily bad or dangerous but we simply don’t know the extended long-term effect of ketosis. Keeping carbs high enough to just avoid ketosis avoids the problem entirely without putting people for whom carb intake can be a problem right back in the same boat that they were in. Even then, 100 g/day is generally tolerated by even extremely insulin resistant individuals (though they may need to keep their carb intake limited to vegetables and fruits, no starches).


Mutta itse tosiaan vedän nyt varman päälle ja tähtään 150g:aan hiilareita päivässä. Mieluummin hieman yli kuin alle. Eron huomaa olossa ihan muutamassa päivässä. Vaikeaahan tämä on yli kuuden vuoden karppauksen jälkeen, hiilarit pyrkii alas ihan itsekseen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-10-03 08:27:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-11-06 01:20:58
Viestit: 409
misukisu kirjoitti:
Niinkuin sanoin, niin kaikille ei välttämättä tule tuota ongelmaa. Käytännössähän se on lisämunuainen, joka ongelman varsinaisesti aiheuttaa. Kilppari ja lisämunuainen vaan ovat aika tiukassa linkissä ja usein ongelmat toisessa aiheuttavat ongelmia siinä toisessakin.

Mullahan itsellä ei kilppariongelmaa ole, vaan pelkästään lisämunuainen prakaa ja sitäkautta olen joutunut perehtymään asiaan. Sain 3 vuotta karppailla ihan rauhassa ennenkuin mitään huomattavia oireita edes tuli. Ja nämä pahemmat alkoi vasta 5 vuoden karppailun jälkeen.



OD-lääkäri antoi sellaisen hyvän vinkin, että mittaa ketostixillä ketot 2-3 tuntia viimeisen aterian jälkeen illalla. Jos sokerisäädöissä on jotain ongelmaa, niin sen pitäisi näkyä siellä. Itse olen vielä 100g hiilareilla illalla selvästi ketoosissa.

Lisämunuaisen kunnon tsekkaamiseen on MDD:llä ASI-testi, jonka perusteella voi katsoa mikä tilanne itsellä tuossa suhteessa on. Kuten sanottua, on mahdollista, että on kilpparivajis, joka ei vaikuta lisämunuaiseen ja sitä kautta tilanne voi olla erilainen.



Aamu-unisena luen tätä ketjua jälleen.. Siis oliko tuo 150g:n suositus nyt nimenomaan, jos on lisämunuaisessa häikkää? Onko sinulle misukisu tehty tuo ASI-testi? Millainen se on? Miten olet huomannut tuon hiilarimäärän noston vaikutukset? Onko niillä suora vaikutus esim. kilpirauhasarvoihin?

Minulle nuo ketostixit ei ole ikinä näyttäneen mitään. Kaippa elimistö sitten niin tehokkaasti käyttää ne ketoaineet, ettei niitä virtsaan riitä..


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-10-04 11:21:20 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Greta kirjoitti:
Siis oliko tuo 150g:n suositus nyt nimenomaan, jos on lisämunuaisessa häikkää?

Siis kenen suosittelemana? Schwarzbeinin mukaan kaikille ja OD-terapeutin mukaan kaikille nuorille ja paljon aivotyötä tai fyysistä työtä tekeville, jos matalilla hiilareilla voi huonommin.

Greta kirjoitti:
Onko sinulle misukisu tehty tuo ASI-testi? Millainen se on?

Joo, MDD tekee noita. Siinä mitataan syljestä 4 kertaa päivässä kortisoli ja DHEA-tasot. Testin voi tehdä kotona ja lähettää näytteet MDD:lle. Normilääkärin puolella vastaavia testejä on aamu- ja iltakortisoli verestä, jolloin ilta-arvon pitäisi olla n. puolet aamuarvosta ollakseen normaali.

Greta kirjoitti:
Miten olet huomannut tuon hiilarimäärän noston vaikutukset? Onko niillä suora vaikutus esim. kilpirauhasarvoihin?

Se olisi jo liian pitkä juttu tähän ketjuun, mutta kyllä vaikutuksen huomaa selvästi. Mulla on ruokapäiväkirjapuolella oma ketju, johon olen kirjoitellut aiheesta. Olo on parantunut ihan hurjasti hiilihydraattien lisäämisen myötä, mutta toisaalta aineenvaihdunta on niin sekaisin, että se ei siedä mitä tahansa hiilihydraattia. Kilpirauhasarvothan mulla on olleet normaalit mittauksissa. Tuossa edelliseen viestiini lainaamassa Lylen pätkässä kerrotaan kilpparin ja hiilarimäärien yhteyksistä.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Voit kirjoittaa uusia viestejä
Voit vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)