Pienetär kirjoitti:
Nilla kirjoitti:
Pienettärellä on todellakin ns. provokatorinen tyyli, liipaisinherkkä ja perin juurin sivistymätön.
Mitä muuta voit odottaa suomalaiselta? Hyvää itsenäisyyspäivää, muuten.
Ei ole minun itsenäisyyspäiväni, muuten. Tyylisi tuli kyllä selväksi. Ymmärrän toki, että olet kirjoittanut tänne monta viestiä ja haluat tehdä heti asiat selväksi, kun joku uusi ilmaantuu ja alkaa kommentoimaan sinulle tärkeitä asioita; siis ns. myskihärkä-efekti. Olethan sinä nähnyt sen luontodokumenteissä. Päät yhteen, pauks, ja sitten tuntuu siltä että on tehnyt jotain merkittävää. Erinomainen tapa karkoittaa alottelevat karpit pois palstalta/reviiriltä ja koko touhusta.
Huomautan, että sinä todellakin kävit kimppuun heti ja aloit haukkumaan minua ennen kuin ehdin oikein edes mitään sanoa.
Pari kommenttia kuitenkin.
Pienetär kirjoitti:
Nilla kirjoitti:
näkemykseni mukaan se väestöryhmä, josta syntyivät suomalaiset
Voisitko kertoa, mikä tämä väestöryhmä oli?
Suomeen muutti kansainvaelluksen aikana jopa frankkeja, ruotsalaisten muuttoliike on tietysti ollut suurta viikinkiajoista lähtien ja jopa sitä ennen.
Vastasin jo. Oletan sinun jotakin asioista tietävänä tietävän, että Suomessa voidaan seurata arkeologisesti maanviljelijäväestön ekspansiota roomalaiselta rautakaudelta alkaen. Totta kai tähän ryhmään sulautui kaikkea mahdollista frankeista alkaen. Huomautan, että käytin termiä "josta syntyivät".
Pienetär kirjoitti:
Kuvio yhtenäisestä Suomen kansasta hajoaa, voidaan sanoa että se on suorastaan mielikuvituksen tuote.
Pienetär kirjoitti:
Ja toinen varaukseni koskee tietysti etnisesti suomalaisen määritelmää ja sitä kuinka suurta osaa tästä kansasta voidaan pitää etnisesti suomalaisina.
Sinun mielestäsi siis ei voida erottaa väestörymää jota kutsutaan suomalaisiksi? Tuo on klisee, jota jauhettiin yhteiskuntatieteissä erittäin paljon 90-luvulla, kun postmodernismi oli vielä hengissä.
Nähdäkseni ihmisillä on useimmiten etninen identiteetti. Vai oliko ajatuksesi todellakin se, että suurta osaa suomen kansasta ei voi pitää etnisesti suomalaisina? Esimerkiksi saamelaiset, tataarit ja romanit ovat kansallisuudeltaan suomalaisia (Suomessa), mutta etnisesti jotain muuta.
Pienetär kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Niin kauas kuin etnisesti suomalaista väestöryhmää voidaan historiassa seurata, he ovat olleet maanviljelijöitä.
Eipä sorruta sanakikkailuihin. Historia, siis kirjoitettu historia ei ulotu Suomessa kovin kauas, geeniperimän muuntelun kannalta periaatteessa vain eiliseen.
Niin? En oikein ymmärrä mitä selität. Viittasin jo siihen, että historian rajalta voidaan arkeologisesti seurata silloin käynnissä olleen ekspansion historiaa roomalaiselle rautakaudelle Varsinais-Suomeen. Sen kauemmaksi suomalaisten esi-isien historiaa on aika vaikea seurata lainkaan, ainakaan biologisesti. Heidän tieltään väistynyt saamelaisväestö on taas geneettisesti niin kaukaista sukua, että on syytä olettaa, että nykysuomalaisten perimässä on erittäin vähän vanhojen Suomenniemen metsästäjäkeräilijöiden perimää.
Pienetär kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Saamelaisilla suurporotalous on suhteellisen uusi piirre, joka on alkanut jossain eteläisessä Lapinmaassa (siis eteläisessä Ruotsissa tai Norjassa) noin 1300-luvulla ja sitten levittäytynyt siitä pohjoiseen. Kadonneet Etelä-Suomen saamelaiset eivät varmasti ole olleet poronhoitajia, siis nomadeja, vaan metsästäjiä ja kalastajia.
Itse asiassa lauttasia tunnetaan 1600-luvulta. Lauttasia käytettiin poron metsästyksessä, ei poron hoidossa.
Voisitko hieman selventää miten vastauksesi liittyy minun kirjoitukseeni? Minähän taisin alun perin viitata juuri peuran metsästykseen. Olemmeko muka tässä eri mieltä jostakin?
Pienetär kirjoitti:
Metsästäjäkulttuureissa kuitenkin liikaväestöongelmat kuten vanhukset on hoidettu tappamalla. Tuottamatonkin kuitenkin syö ja siksi tuli nälkäongelma.
Vastasyntyneiden tappaminen on kaikkialla maailmassa tunnettu metsästäjä-keräilijöiden väestönkasvun kontrollikeino. Vanhusten tappaminen taas kuuluu samoihin länsimaisten erinomaisuutta korostaviin aika kyseenalaisiin myytteihin kuin vaimojen lainailu vieraille. Dokumentoituja tapauksia ei ole käytännössä yhtään, mistään. Lähimmäksi menee polaarieskimoiden vanhusten rituaalikuolemat, joissa heikoksi käynyt vanhus lähtee jäälle, eikä tule takaisin.