karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 07:55:07

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 56 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-20 09:27:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Liilia kirjoitti:
Kysyy tyhmiä mutta kun yritän joitain tiedonrippeitä kerätä :oops: ;

1. Millai sä, Pienetär, määrittelit ittelles ton proteiinimäärän? Millä ihannepainolla? (Sähän haluut "alemmas" (61 kg) kuin minä (75 kg) vaikka ollaan yhtä pitkiä)


Puhun painoindeksin mukaisen ihannepainon ylärajasta puhuessani ihannepainosta. Siihen on minulla 23 kiloa matkaa. DRI:n mukaisen ihannepainon yläraja on 10 kiloa ylempänä.

Rosedalen proteiininlaskukaava on monimutkainen koska alkajaisiksi siinä käytetään naula -ja tuumamittoja ja siksi en pistänyt sitä tänne ainakaan vielä.

Liilia kirjoitti:
2. Millaiset on noi Ron Rosedalen suhteet proteiini/hiilihydraatit/rasva? Noin suurinpiirtein? Onko siinä kirjassa tollaisia mittasuhteita?


Siinä ei ole mittasuhteita, sen sijaan siinä on aika pitkät listat siitä mitä saa syödä ja mitä ei. Kun nyt hiilareita osaa varoa jo kohta parin vuoden karppauksen jälkeen niin kun sen lisäksi oppii vielä varomaan proteiiniakin niin hyvin menee.

Rosedale suosii napostelua eli pientä rasvaista välipalaa kuten vaikkapa pähkinöitä voi kanniskella mukana.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-20 09:33:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Elka kirjoitti:
Eikä se liikunta muistaakseni ollut rivakkaa vaan rauhallista


Puhuu stepperistä tai kuntopyörästä ylämäkivaihteella sen 15 minuuttia. Minä kestän tuota noin viisi minuuttia. :lol:
Rauhallinen liikunta taas minun mielestäni on kävelyä. Rosedalen mukainen liikunta on kävelyä se 15 minuuttia koko matka ylämäkeen. (Onko Suomessa niin isoja mäkiä?)

(Tuli kokeiltua sitä stepperiä, mutta sitten ajattelin että se muuttaa mun VLS:ääni entistä huonompaan suuntaan)

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-20 10:59:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
Pienetär kirjoitti:
Elka kirjoitti:
Eikä se liikunta muistaakseni ollut rivakkaa vaan rauhallista


Puhuu stepperistä tai kuntopyörästä ylämäkivaihteella sen 15 minuuttia. Minä kestän tuota noin viisi minuuttia. :lol:
Rauhallinen liikunta taas minun mielestäni on kävelyä. Rosedalen mukainen liikunta on kävelyä se 15 minuuttia koko matka ylämäkeen. (Onko Suomessa niin isoja mäkiä?)

(Tuli kokeiltua sitä stepperiä, mutta sitten ajattelin että se muuttaa mun VLS:ääni entistä huonompaan suuntaan)


Kuten jo mainitsin, niin muistin varaista tietoa. Kyllähän hän selkeästi jopa varoittelee liikunnasta kun on insuliinisesistentti. Ja onhan siinä kuntopyörässä muitakin asentoja kuin ääripäät, ei aina tarvitse olla niin ekstreme. Ja sitä raskaampaa vastusta poljetaan hitaasti. Idea mielestäni oli käyttää isoja lihaksia. Eikä mäkinen maasto tarkoita, että mennään koko ajan ylämäkeen. Ja jenkeille reipas kävely ehkä tarkoittaa, että ei saa maleksia kauppakeskuksessa vaan pitää liikkua eteenpäin.

15 minuuttia päivässä ei ole paljon ja sen sai tehdä myös muullonkin kuin illalla. Idea siinä iltaliikkumisessa oli, että kehon olisi helpompi olla rasvanpolttotilassa yön yli, ettei ainakaan juuri aterian jälkeen mentäisi nukkumaan.

edit:kirjoitusvirheitä korjattu

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-20 15:14:17 
Poissa
blondikarppi
blondikarppi

Liittynyt: 2005-02-15 03:06:15
Viestit: 2084
Paikkakunta: Helsinki
Pienetär kirjoitti:
Kun nyt hiilareita osaa varoa jo kohta parin vuoden karppauksen jälkeen niin kun sen lisäksi oppii vielä varomaan proteiiniakin niin hyvin menee.


:lol: :lol: Joo, eikö mitä; tulevaisuus laihana tulee olemaan toosi helppoa :lol: :lol: !

_________________
"aina pitää ainakin kysyä kuuluvasti"mitä?""


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-20 15:44:49 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Liittynyt: 2004-11-07 14:24:13
Viestit: 6649
Jukranpujut! Nyt alkaa olla jo liian pitkä lista niistä kirjoista, joita pitäisi hankkia, mutta taitaa Rosedale nousta ykköseksi. Kiitos Pienetär!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-22 09:38:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Elka kirjoitti:
Eikä mäkinen maasto tarkoita, että mennään koko ajan ylämäkeen. Ja jenkeille reipas kävely ehkä tarkoittaa, että ei saa maleksia kauppakeskuksessa vaan pitää liikkua eteenpäin.

15 minuuttia päivässä ei ole paljon ja sen sai tehdä myös muullonkin kuin illalla. Idea siinä iltaliikkumisessa oli, että kehon olisi helpompi olla rasvanpolttotilassa yön yli, ettei ainakaan juuri aterian jälkeen mentäisi nukkumaan.


Käytäntöä: Minä herään joka aamu 5.30, jonka jälkeen aamiainen, joskus 5.45, mikä Rosedalen mukaan tekee sen että viimeistään 17.45 olisi syötävä päivän viimeinen ateria.
Jos sen aterian jälkeen (joka minulla on pikemminkin lähempänä klo 16:tta) käy tekemässä sen 15 minuutin treenin, on vielä ainakin kolme tuntia aikaa palautua ennen kuin on aika mennä nukkumaan. Ja koska minä yleensä menen nukkumaan iltayhdeksältä, 8 tuntia 30 minuuttia on aika riittävä uni Lights Out -kirjankin mukaan.

Rosedale asuu Denverissä jossa luulen mäkien olevan ihan eri luokkaa kuin Suomessa lukuunottamatta Kolia, Vuokattia ja Puijoa ja koska näiden valmistus on lopetettu suuresta kysynnästä huolimatta, pitänee etsiä jokin muu tapa treenata itseään kuin reipas kävely mäkisessä maastossa.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-22 10:13:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
Pienetär kirjoitti:
Elka kirjoitti:
Eikä mäkinen maasto tarkoita, että mennään koko ajan ylämäkeen. Ja jenkeille reipas kävely ehkä tarkoittaa, että ei saa maleksia kauppakeskuksessa vaan pitää liikkua eteenpäin.

15 minuuttia päivässä ei ole paljon ja sen sai tehdä myös muullonkin kuin illalla. Idea siinä iltaliikkumisessa oli, että kehon olisi helpompi olla rasvanpolttotilassa yön yli, ettei ainakaan juuri aterian jälkeen mentäisi nukkumaan.


Käytäntöä: Minä herään joka aamu 5.30, jonka jälkeen aamiainen, joskus 5.45, mikä Rosedalen mukaan tekee sen että viimeistään 17.45 olisi syötävä päivän viimeinen ateria.
Jos sen aterian jälkeen (joka minulla on pikemminkin lähempänä klo 16:tta) käy tekemässä sen 15 minuutin treenin, on vielä ainakin kolme tuntia aikaa palautua ennen kuin on aika mennä nukkumaan. Ja koska minä yleensä menen nukkumaan iltayhdeksältä, 8 tuntia 30 minuuttia on aika riittävä uni Lights Out -kirjankin mukaan.

Rosedale asuu Denverissä jossa luulen mäkien olevan ihan eri luokkaa kuin Suomessa lukuunottamatta Kolia, Vuokattia ja Puijoa ja koska näiden valmistus on lopetettu suuresta kysynnästä huolimatta, pitänee etsiä jokin muu tapa treenata itseään kuin reipas kävely mäkisessä maastossa.


No ainakin luonnonvalot menee ihan kohdalleen. =D> Ja juuri pian Lights out -in mukaan aika kääntää tankkauksesta rasvanpolttomoudin puolelle valon avulla (syyskuun loppu) eli pitkä "laihdutussesonki" edessä. Eli taitaa mennä kohta satanen rikki.

Rosedalehan ei voinut tietää, että luet hänen kirjansa. Olisi varmaan muotoillut paremmin, jos olisi tiennyt. Ei kuitenkaan mitään himoliikuntaa suosittele. Kyllä Suomessa laihduttajalle paljon isompia määriä ja tehoja suositellaan/vaaditaan.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-04-19 22:11:55 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
Voisko joku postata tänne muunnostaulukon, josta tietäis mitä nää jenkkiläiset määrät on. Paljonko serving size ja mikä on oz?

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Rosedale
ViestiLähetetty: 2006-04-20 00:06:43 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
Pienetär kirjoitti:
(Oma kommentti: kalorilaskelmien puitteissa on kulutuksen kannalta yksi hailee onko ruumiin lämpö asteen tai jopa pari korkeampi, litran lämmittäminen asteen verran vie yhden kilokalorin ja jos ihmisessä on hulppeat 70 litraa vettä niin se olisi vasta 70 kcal siinä tapauksessa että lämpösi kohoaisi yllättäen asteen, ruumiinlämmön ylläpito vie sitäkin vähemmän).


Tuossa termodynamiikassa taitaa nyt olla jokin pikkiriikkinen missaus. Vaikka minun on "vaikea" näiden lähes sokaisevan ruusunpunaisten lasien läpi Sinulle sitä sanoakaan kun en haluaisi tietenkään nähdä mitään virheitä.

Paljon helpompa sensijaan on sanoa Rosedalesta että vaikka hän on mielenkiintoinen ja viisas ja mitälie veilä lisäksi, en ihan kaikessa taida olla samaa mieltä hänen käsitystensä kanssa, tai ainakaan sen kanssa mitä hän niistä julki kertoo. Mutta ne ovat vain nyansseja. Proteiinin osalta sensijaan olen enemmän kuin samaa mieltä ja miksen pääosin rasvankin osalta(mutta). Ja muodostaessani sen käsitykseni en tiennyt Rosedalen käsityksestä asiassa, jota en tosin tiedä vieläkään kuin hajanaisesti. Minä kun nyt en enää tai paremminkin vieläkään sattumoisin usko yhteenkään "karppiguruun", en yhteenkään... karppipakana siis olen siinä suhteessa. Erityisen tyytyväinen tosin olenkin siitä etten siihen uskontoon lähtenyt vaan nyt kun on oma käsitys muodostettu täydennän sitä poimimalla rusinoita kustakin pullasta. Toki niin ei voisi tehdä ellei tunnistaisi rusinaa. Se safajuttu minua närkästyttää ruusulaakson osalta joidenkin muidenkin pikkujuttujen ohella (mitäs R:lta unohtui vai oliko kenties muita vaikuttimia kun pitää kalastaa hyväksyntää). En tosin teidä kiinnostaakokaan minus se olenko erimieltä vaiko en. Aika usein kuitenkin asioiden jatkeena on usein ääneen sanomatta jäänyt -- "tai siten ei".


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Rosedale
ViestiLähetetty: 2006-04-20 05:35:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Pappa kirjoitti:
Se safajuttu minua närkästyttää ruusulaakson osalta joidenkin muidenkin pikkujuttujen ohella (mitäs R:lta unohtui vai oliko kenties muita vaikuttimia kun pitää kalastaa hyväksyntää).


Safajuttu minuakin ihmetyttää. On vaikea rakentaa rasvadieettiä ilman että söisi myös paljon safaa.
Käytännössä olen syönyt paljon kookosrasvaa ja juustoa, vaikken ole huomannut kookosrasvan mitenkään erinomaisesti vaikuttavankaan.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Rosedale
ViestiLähetetty: 2006-04-20 07:07:15 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
Pienetär kirjoitti:
Pappa kirjoitti:
Se safajuttu minua närkästyttää ruusulaakson osalta joidenkin muidenkin pikkujuttujen ohella (mitäs R:lta unohtui vai oliko kenties muita vaikuttimia kun pitää kalastaa hyväksyntää).


Safajuttu minuakin ihmetyttää. On vaikea rakentaa rasvadieettiä ilman että söisi myös paljon safaa.
Käytännössä olen syönyt paljon kookosrasvaa ja juustoa, vaikken ole huomannut kookosrasvan mitenkään erinomaisesti vaikuttavankaan.


Tietenkin ruusulaakso voi olla sitä mieltä että ihmisen fysiologia on väärin rakennettu ja se olisi pitänyt muuttaa miljoonia vuosia sitten. Jos tarkemmin biosfääriä ajattelee ehkä koko ihminen on virhe. Mutta kun nyt näin on käynyt ja luonto johtanut siihen että nisäkkäät tuppaavat varastoimaan polttoainetta myös safana jostain ehkä ruusulaakson käsityskyvyn yläpuolella olevasta syystä niin hotkikoon hän kaikessa rauhassa mufaa ja pufaa poltoaineekseen, onhan niitä veivatessa enemmän härdelliä ja venäläisessä ruletissa vähemmän tyhjiä. Todennäköisesti hänenkin elimistönsä on kuitenkin sen verran viisas että korjaa pikimmiten hänen ravitsemusvirheensä ja huolehtii siitä että elimistön rasvakudos sitten kuitenkin rakentuu paremmaksi vastaamaan ihmisnisäkkään rasvaprofilia vaikka hän jättäisi safat syömättä. Josko pitäisi ottaa siivu ruusulaaksoa ja katsoa mitä se on sitten kun elimistö on sen ravitsemus"virheen" kaikessa viisaudessaan korjannut.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-04-21 19:55:43 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
Onko tietoo, onko Rosedalea tulossa suomenkielisenä? Mä olisin kiinnostunut lukemaan hänen opuksensa, mutta englanninkieliset kirjat kestää mulla pienen iäsyyden. Jos jollakulla on tuo kirja omana ja vois antaa pitkäaikaiseen lainaan 2-3 kk, niin olen kuulolla. Helmet-palvelussa ei kyseistä kirjaa ollut.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-26 07:17:17 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Oletko rantaiso jo saanut Rosedalen luettavaksesi?

Itse just lueskelen (lainassa tosin) ja se on niin hyvä, että ehdottomasti suosittelen luettavaksi.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-26 20:39:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-10-07 15:27:40
Viestit: 551
Pienetär, mua kiinnostaisi se proteiinintarpeen määrittely. Ongelmia on ollut laihtumisessa mutta nyt lisäksi nälänhallinnassakin ja ajattelin kokeeksi syödä niin että saan päivittäin vain sen vähimmäismäärän proteiinia, enkä enempää.

Pituus 164 Paino n.65. Nämä siltä varalta että osaisit heittää jotain arviota, jos laskukaava on vaikea.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-26 21:08:34 
Poissa
Karppikarvinen
Karppikarvinen
Avatar

Liittynyt: 2006-08-05 22:52:13
Viestit: 3228
Hyvä arvostelu, Pienetär. Varsinkin, kun otit huomioon myös ongelmakohdat ja ristiriitaisuudet joita kirjassa/dieetissä on. Mulle tämä dieett ei luultavasti koskaan sovellu, mutta voisihan tuota lueskella joskus...

_________________
Ei vuodet kulu, ne kuluttaa. Puree palan, sitä mutustaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-27 09:57:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
välipala kirjoitti:
Pienetär, mua kiinnostaisi se proteiinintarpeen määrittely. Ongelmia on ollut laihtumisessa mutta nyt lisäksi nälänhallinnassakin ja ajattelin kokeeksi syödä niin että saan päivittäin vain sen vähimmäismäärän proteiinia, enkä enempää.

Pituus 164 Paino n.65. Nämä siltä varalta että osaisit heittää jotain arviota, jos laskukaava on vaikea.


Rosedalen laskukaava on vaikea jo siksikin, että se toimii anglosaksisilla mitoilla, mutta katsotaan kun pääsen kotiin.
Käytännössä proteiini on kuin hiilihydraatti: sitä ei voi syödä liian vähän. Ja koska karpit protestoivat tätä niin kun ottaa kohtuullisen karppimäärän hiilareita + Rosedalen leppoisan liikunnan ja niin paljon rasvaa kuin yökkäämättä mahtuu, niin jos aiot olla kaiken tuon jälkeen vielä kylläinen, niin proteiinia tulee sittenkin liikaa.

Juusto on ongelmallista, koska juustoissa on yleensä huonot tuotemerkinnät ja proteiinia on liikaa ja rasvaa sittenkin liian vähän. Mielenkiintoisesti Tavin uusimmassa sanotaan, että joillakin maitotuotteet aiheuttavat lihomista ja mietin kuulunko itse niihin.

Rupeaa loppumaan sallitut syötävät. :(
Suklaa ja viina ovat ainoat joita voin vetää ilmeisen lihomatta. :o

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-27 10:01:56 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Eihän sen välttämättä tarvitse olla niin tarkkaa. Käytännössähän rosedale suositteli about 50-75g proteiinia päivässä ja sitten vähän (15g?) lisää jos on fyysisesti kovin aktiivinen. Eli tuo menee siihen 0,8-1,5 g/tavoitepainokilo päivässä, luulisin. Se Rosedalen kaava oli niin pitkä että itse en edes jaksanut yrittää...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-27 10:17:10 
Poissa
mummokarppi
mummokarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-08-20 18:57:20
Viestit: 27300
Paikkakunta: Savon koillinen kolkka
Minulla on ollut kirjahyllyssäni jo 80-luvulla hankittu Tri Pakarisen Dieettiohjelma.. siinä on kaikki olennainen ja kerrottu leppoisasti :D hyvä vasta-alkajalle


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-27 11:02:34 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Ja eikös Loikkanenkin ole tämän samantyyppisen ruokavalion kannalla? Hänen kirjansa tosin ilmestyi vasta -92, vaikkakin ideoita sen takana on varmasti kehitelty jo aiemmin.

Muoks. siis pakarista en ole lukenut, siihen en ota kantaa...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-27 11:18:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-10-07 15:27:40
Viestit: 551
Pienetär kirjoitti:
Rupeaa loppumaan sallitut syötävät. :(
Suklaa ja viina ovat ainoat joita voin vetää ilmeisen lihomatta. :o


No eihän tuo kuulosta huonolta ollenkaan :)

Vuoden olen kohta karppaillut ja tuntuu että jonkinlainen paluu aiempaan vegelinjaan olisi aiheellinen. Liha tökkii vähän ja en yrityksistäni huolimatta osaa olla tuntematta huonoa omaatuntoa sen syönnistä (vaikka usemmiten tukahdutan sen tunkemalla omatunnon ääntä kohti wilhelmiä tai kokolihaa). Vihanneksista olen alkanut pitämään koko ajan enemmän ja vaikka tiukkaakin tiukempi induktio tuntuu välillä ainoalta tavalta laihtua, en voi ryhtyä siihen, kun en halua rajoittaa vihannesten määrää, se kun "tuntuu" epäterveelliseltä. Olen joskus sanonut että ihanin ruokavalio olisi sellainen jossa söisin vain vihanneksia öljyjä ja juustoa, ja jos niin voisin syödä, olisin onnellinen.

Näiden sekalaisten pohdintojen myötä rosedalen linja tuntuu aika oikealta. Juustojen osuus epäilyttää vielä, jos maitotuotteet kerran olivat pannassa. Eilen söin salaatin runsaalla öljyllä, pari banaania, iltaruuaksi kukkakaali-sosekeittoa ja iltapalaksi rahkaa sitruunalla ja vaikka proteiinia tuli ehkä liian vähän oli olo pitkästä aikaa todella hyvä.

Löytyykö rosedalea suomesta kaupoista vai pitääkö se tilata jostain?


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 56 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)