Tämä on meidän huushollissa herkkua. Taannoiset ruokavieraatkin söivät mielihalulla. Laitan koko alkuperäisen reseptin jos joku haluaa kokeilla, itse teen salaatin ilman sokeria ja hieman muunnellen. Mies ei siedä etikkaa niin käytän sitruunanmehua ja setsuaninpippurin (etnisistä ruokakaupoista) tilalle voi laittaa tavallista mustapippuria. Maapähkinä tai maissiöljyn olen korvannut kylmäpuristetulla oliiviöljyllä enkä todellakaan kuumenna sitä savuavaksi.
Seesamiöljyä ei voi korvata millään muulla, ilman sitä salaatti ei maistu siltä kuin pitäisi. Merisuolan hienonnan huhmareessa. Resepti on peräisin keittokirjasta Klassinen Kiinalainen keittiö (Yan-kit So)
Kaalta Pekingin tapaan
Säilyy jääkaapissa vähintään 2 viikkoa ellei tule syödyksi sitä ennen. Tarjoillaan kylmänä alkuruokana, salaattina tai lisukkeena.
n. kilo valkokaalta kanta poistettuna
2 rkl merisuolaa
1-2 cm tuoretta inkivääriä ohuiksi tikuiksi suikaloituna
(5 rkl sokeria)
2½ rkl oliiviöljyä (tai maapähkinä- tai maissiöljyä)
2½ rkl seesamiöljyä
3 kuivattua tai tuoretta
chiliä hienonnettuna
1 tl setsuaninpippuria tai mustaa pippuria
5 rkl riisiviinietikkaa tai sitruunanmehua
1. Kaali suikaloidaan mahdollisimman ohuiksi suikaleiksi ja laitetaan isoon kulhoon.
2. Suola ripotellaan mukaan ja sekoitetaan jos kaali on kovaa tai muuten kuivakkaa voi myös nuijia. Annetaan seistä huoneenlämmössä 2-3 tuntia. Puristele kaalista molemmin käsin ylimääräinen neste, ei liian kuivaksi ja laita toiseen kulhoon.
3. Lisää inkivääri kaalikasan keskelle.
(4. Ripottele sokeri kaalin pinnalle ei inkiväärin päälle).
5. Kuumenna seesamiöljy (ja maapähkinäöljy) savuavan kuumaksi. Ota pois liedeltä ja lisää
chili ja setsuaninpippuri. Kaada kuuma öljy inkiväärin päälle.
6. Lisää sitruunanmehu (viinietikka) ja oliiviöljy, sekoita hyvin. Annetaan seistä huoneenlämmössä 2-3 tuntia ennen tarjoilua.
(Muistan kun ensimäisen kerran kokeilin reseptiä olin aivan kauhuissani öljyn määrästä

)